Mascariciul

MASCARICIUL - dupa A.P.Cehov

Dramatizarea ÅŸi adaptarea scenică: Niculae Urs ÅŸi HoraÅ£iu Mălăele

Actorii sunt cuceritori ÅŸi prin măiestria jocului lor Å£in sala cu respiraÅ£ia tăiată de emoÅ£ie. Rar la un spectacol se poate simÅ£i liniÅŸtea tensionată a sălii în care publicul ascultă atent replica, dar ÅŸi izbucnirea aplauzelor spontane la scenă deschisă, pentru a răsplăti unele secvenÅ£e. MaeÅŸtrii acestei performanÅ£e sunt HoraÅ£iu Mălăele ÅŸi Niculae Urs. În orice rol îl întâlneÅŸti pe HoraÅ£iu Mălăele nu poÅ£i decât să-l admiri. De astă dată însă, el s-a întrecut pe sine. A jonglat cu abilitate accentele comice cu cele dramatice, trecând dezinvolt de la râs la tristeÅ£ea lacrimii ÅŸi a conceput în complexitate personajul său, actorul Vasili Vasilici Svetlovidov, nefericit după 40 de ani de carieră. Descoperim în acest spectacol ÅŸi valoarea unui alt interpret, un actor senzaÅ£ional, Niculae Urs, în rolul sufleorului de o viaÅ£ă a lui Vasili. RelaÅ£ia dintre cei doi este migălos studiată, cu momente teatrale memorabile. Pentru creaÅ£iile celor doi, nota zece pare prea mică.
Spectacolul are un aspect general filmic, scenele sunt construite din imagini parcă desprinse din tablouri celebre, prin decorul funcÅ£ional, de excepÅ£ie al Ninei BrumuÅŸilă ÅŸi costumele Adrianei Popa. Costumele, cu migală lucrate, au multe accesorii semnificative, de exemplu, mitenele lui Nikita, pantalonii lui Vasili, etc. Åži pentru imaginea scenografică remarcată de public prin plastica sa desăvârÅŸită, nota zece pare prea mică.
Măscăriciul este un eveniment teatral de suflet pentru orice spectator, chiar ÅŸi pentru acela care calcă rar prin teatre. Nu îl va putea uita multă vreme, îl va amuza copios, dar ÅŸi impresiona, privind altfel actorii ÅŸi viaÅ£a lor. O istorie ilustrată a teatrului sau o istorie a stilurilor artei actorului, aflată mereu pe acea margine imperceptibilă (pe care HoraÅ£iu Mălăele ÅŸtie atât de bine să o pipăie) dintre tragedie ÅŸi parodia ei, dintre comedie ÅŸi caricatura ei, dintre geniu ÅŸi cabotin. Deoarece acest Svetlovidov este în interpretarea lui Mălăele un actor tot atât de mare pe cât este de cabotin. De ce? Pentru că o delicateÅ£e înnăscută îl împiedică să fie sigur pe sine ÅŸi îl sileÅŸte să se ia în râs. El este măscăriciul, adevăratul actor, iar cântecul său de lebădă este o arie a măscăriciului. Dar ÅŸi o lecÅ£ie de actorie pentru că Sufleorul, interpretat de Niculae Urs (pe care HoraÅ£iu Mălăele l-a atras într-o aventură a creaÅ£iei de o mare coerenÅ£ă, într-o reprezentare pitorească, mizerabilă ÅŸi înduioÅŸătoare a deosebirii dintre artist ÅŸi omul de rând), care ÅŸtie pe dinafară nenumărate roluri, încălzit de vodcă, încearcă să le ÅŸi interpreteze. Sunt numeroase teorii asupra teatrului care se întâlnesc, se exclud ÅŸi se completează în această fulgerătoare trecere a lui Mălăele prin marile roluri ale teatrului universal. Minunat fiecare, minunaÅ£i ca parteneri unul pentru celălalt, HoraÅ£iu Mălăele -într-o ipostază a vulnerabilităÅ£ii artistice mai puÅ£in cunoscută - ÅŸi Niculae Urs - care face un rol de o mare delicateÅ£e ÅŸi sensibilitate - Actorul ÅŸi Sufleorul, Svetlovidov ÅŸi Nikita Ivanîci privesc înapoi când cu mânie, când cu mândrie, când cu melancolie....se joacă mici scene, bijuterii teatrale, se schimbă replici, lumini, registre poetice, stilistice, se bârfeÅŸte, se bea, se oftează. Fragmente, scene mici, pasaje din monologuri celebre. Din roluri jucate sau doar visate, dorite. Momente speciale, regizate ÅŸi interpretate cu mijloacele sensibilităÅ£ii, edificiu pe care este, de fapt, construit tot spectacolul. Între Shakespeare ÅŸi Cehov, între Lopahin ÅŸi Lear, un traseu pe care bufonul din el nu-l părăseÅŸte pe Svetlovidov. Nici o clipă nu se dizolvă amestecul ciudat de la început, de sfârÅŸit de lume ÅŸi început de alta, de spovedanie sinceră, totală, în care se poate privi înăuntru, adânc, până în cel mai mic cotlon. Ironie, autoironie, poante, ludic, râsu' - plânsu', iritare, gesturi de artiÅŸti, gesturi de beÅ£ivi, nostalgie, sentimentul devastator al inutilităÅ£ii ca artist ÅŸi om, iluzia că fără Svetlovidovi teatrul moare. Dispare. O iluzie însă, fără de care actorul nu se poate sui pe scenă. 

HORATIU MALAELE ( Vasili Vasilici Svetlovidov )

NICULAE URS ( Nikita Ivanici )

Regia: HoraÅ£iu Mălăele
Decorul: Nina BrumuÅŸilă
Costumele: Adriana Popa
Muzica: George Marcu

Pret bilet : 100  lei

Citeste mai mult...
Acces general - 100,00 lei
Locurile gri sunt ocupate.
Locatie
Strada Brailei Nr.134
Nu ati gasit ceva ce va place?
Contactati-ne, suntem aici!
Sunati-ne sau trimiteti-ne un e-mail
office@ticketstore.ro
0722 119 194
Newsletter
Introduceti adresa de e-mail

Abonare la newsletter

Abonati-va la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent cu ultimele evenimente si noutati. Va trebui sa va confirmati adresa de e-mail si va puteti dezabona oricand doriti.
Ticketstore
Smart Ticketing & Logistics S.R.L
Registrul Comertului: J23/1019/2023
CUI: 31112535
L-V, 09:00-18:00
office@ticketstore.ro
0722 119 194

© 2018 ticketstore.ro.
Toate drepturile rezervate.